Revolting Mass

Gimme Shelter, Vijfhuizen (NL) / Spazioborgogno, Milan (IT) / Lombardini 22, milan (IT) / Bocconi art gallery, Milan (IT)

Revolting Mass, 2015, Spazioborgogno, Milan (IT)

Solo at Gallery Spazioborgogno, Milano (IT)

Revolting Mass (UK version), Revolting Mass (French version) Revolting Mass (German version) 2015, Blow-dried PVC fabric, Tyleen tubes, Cords

(For Dutch scroll down)

A BOUND ADVERSARY

By Sacha Bronwasser 

‘The water defence forts were unceremoniously shoved aside by the invention of the aeroplane,’ says Wouter Klein Velderman. ‘With this work, the fort is once again the boss- or at least for as long as the planes are bound.’ Velderman’s ‘bondage planes’ put an absurdist twist on an historical fact.

On the island fortress waterfront, colourful stacks of shapes, helplessly tied up using Japanese bondage techniques, hang on three trees. One wants to loosen them, liberate them. If you did, you would see that these forms are actually made up of three simple building kits. Klein Velderman gave the outside of the planes the appearance of three small fighter jets: the English Bristol type, the Dutch Fokker Dr. 1 and the French Nieuport model - all aircraft developed around World War I, shortly before the Stelling van Amsterdam (Defence Line of Amsterdam) was nearing completion.

‘I think it’s going to look violent,’ says Klein Velderman. ‘But I will stick to the standard shapes and colours of the original aeroplanes. In real life, they too had a fresh and nearly toy-like appearance. As befits a good game, however, looks can be deceiving.’ (SB)

Revolting Mass (French version), 2015, Spazioborgogno, Milan (IT)

Revolting Mass (UK version), 2015, Spazioborgogno, Milan (IT)

Left and right: Revolting Mass (German version), 2015, Spazioborgogno, Milan (IT)

Kunstmanifestatie Gimme Shelter, Kunstfort Vijfhuizen (NL)

Revolting Mass (UK version), 2015, Kunstfort Vijfhuizen, Vijfhuizen, NL

Klein Velderman gebruikte de vorm van de bouwpakketten en gaf ze het uiterlijk van drie kleine gevechtsvliegtuigjes zoals die een eeuw geleden in de ons omringende landen werden gebruikt: het Engelse Bristol-type; de Nederlandse Fokker Dr.1 die bekend werd door inzet aan Duitse zijde; en het Franse Nieuport-model. Vliegtuigen die rond de Eerste Wereldoorlog werden ontwikkeld, kort voordat de Stelling van Amsterdam haar voltooiing naderde. De tragiek is bekend: door de vliegtuigen werd een waterlinie als defensief middel vrijwel overbodig. Daar lag het fort, log en solide, en werd voorbijgestreefd door vlieggewichten. Toen de volgende oorlog kwam, waarin Nederland wél betrokken was, was een waterlinie een nutteloos relikwie.

Zoals vaker in het werk van Klein Velderman, die sinds zijn afstuderen in 2009 tot een succesvolle generatie beeldenmakers behoort, wordt de werkelijkheid ‘nagemaakt’ door de kunstenaar. ‘Maar de marge, de speelruimte zit in het materiaal,’ legt hij uit. ‘Je ziet een voorwerp waarop iemand heel erg zijn best heeft gedaan, maar dat zijn functionaliteit heeft verloren. Dat biedt mij als kunstenaar ruimte voor suggestie.’ De ruimte om een kerktoren als een kous over een boom te laten zakken bijvoorbeeld, zoals hij eerder deed. Of een roltrap van pvc-doek als een gestrande potvis op het strand bij Heemskerk te leggen, langer geleden.

De rompen en vleugels van de ‘bondage-vliegtuigjes’ worden tegen de bomen getrokken. Hun aerodynamische vorm is verdwenen, het touw dwingt ze in de vorm van de stam. ‘Ik denk dat het er gewelddadig uit gaat zien,’ zegt Klein Velderman. ‘Maar ik houd me aan de heldere vormen en kleuren van de oorspronkelijke vliegtuigen. Ook in het echt zagen die er fris en bijna speelgoedachtig uit. Maar zoals het in een goed spel betaamt: schijn bedriegt.’ (SB)

EEN INGESNOERDE CONCURRENT 

Door Sacha Bronwasser

‘Je zou het zo kunnen zien,’ zegt Wouter Klein Velderman. ‘De forten van de waterlinie en dus ook van de Stelling van Amsterdam zijn buitenspel gezet door de uitvinding van het vliegtuig. Met dit werk is het fort weer voor even de baas – in ieder geval voor zo lang de vliegtuigen vastgekneveld zijn.’ Ik spreek de kunstenaar begin maart over zijn werk voor ‘Gimme Shelter’. Met zijn ‘bondage-vliegtuigjes’ geeft hij een absurdistische twist aan een historisch gegeven. 

Aan drie bomen aan de waterkant van het forteiland bij Kunstfort bij Vijfhuizen hangen kleurige stapels vormen, die ruim boven de grond vastgemaakt zijn. Hulpeloos vastgesnoerd door een web van knopen volgens Japanse bondagetechniek – hier is echt een punt gemaakt van dat vastbinden, de koorden snoeren gewelddadig in de soepele huid van het werk.

Je zou ze willen losmaken, bevrijden. Dan zou je de elementen kunnen neerleggen op het grasveld en zien dat het in feite drie eenvoudige bouwpakketten zijn met een romp en twee vleugels. Iedere ouder en ieder kind zou ze herkennen, want zo’n model koop je sinds jaar en dag voor een euro in de speelgoedwinkel. In een handomdraai zet je de romp en de vleugels van kleurig bedrukt piepschuim in elkaar. Plastic neus erop, propeller en elastiekje eraan, en zweefvliegen maar. Een lang leven zijn ze meestal niet beschoren.

 

Gimme Shelter and Revolting Mass are made possible with the support of:

MONDRIAAN FONDS | VSB FONDS | FONDS 21 | PROVINCIE UTRECHT | PROVINCIE NOORD-HOLLAND | PROVINCIE GELDERLAND | PRINS BERNHARD CULTUURFONDS | CULTUURFONDS STICHTSE VECHT | GEMEENTE HAARLEMMERMEER | JANIVO STICHTING | KF HEIN FONDS | KUNSTENISRAËL | GEMEENTE GELDERMALSEN | STICHTING LINIEBREED ONDERNEMEN | BNG BANK | C&H ART SPACE | SPAZIOBORGOGNO