Chosroes / Ramkraak / De Camping / Candycar
During my Bachelor study at the Gerrit Rietveld Academie and Master study at Sandberg Institute I made a few works that I still find interesting to show here.
Chosroes (2006), Ramkraak (2006), De Camping (2005) and Candycar (2003) all have a certain monumentalism, playfulness and direct approach that I still very much embrace in my works.
All these works are dealing with the beauty of everyday objects that I spotted on the streets or that are somehow cultivated by everyday people. I found beauty in a wrecked rolling shutter, a Persian carpet, a typical Dutch campsite and a type of car that used to fill up the street view long ago.
These reproductions I then presented into a display context, like for instance an exhibition space (Ramkraak, RC de Ruimte, IJmuiden), museum setting (Chosroes, Stedelijk Museum 's Hertogenbosch), art academy graduation show (De Camping, Gerrit Rietveld Academie) or a showroom for brand new cars (Opel Garage Bakkenes).
Chosroes
Kunstvlaai, amsterdam (NL) / Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch, 's-Hertogenbosch (NL)
Above: Chosroes 2006, Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch (NL)
Chosroes 2006, canvas (second hand holiday tents), textile glue, 3000 x 4000 cm
Chosroes is based on the 7th. century Baharestan Carpet, also known as the Spring Carpet. The Baharestan Carpet was commissioned by Sasanian Shahanshah Khosrow Anusakruwan, who is also known as King Chosroes. The carpet was made for the main audience hall of his Sasanian dynastic imperial Palace at Ctesiphon in the province of Khvârvarân (nowadays Iraq).
I collected 120 secondhand Dutch holiday tents and quilted a new version of the Spring Carpet.
The original version was 450 feet (140 m) long and 90 feet (27 m) wide. It depicted a formal garden. In 637 CE With occupation of Iranian capital, Tyspawn, the Baharestan carpet was taken by the Arabs, cut into small fragments and divided among the victorious soldiers as booty.
Above: Chosroes 2006, Westerpark Amsterdam during Kunstvlaai (NL)
Above: Chosroes, 2006, Westerpark Amsterdam during Kunstvlaai (NL)
Ramkraak
RC De ruimte, IJmuiden (NL)
Above and below: Ramkraak, 2006, RC de Ruimte, IJmuiden (NL)
Ramkraak 2006, sewn canvas (second hand holiday tents), metal tubes, cord, clamps, 650 x 240 x 50 cm
Ramkraak is based on what's left after a robber crashes into a shop with a car, to open up the rolling shutter that usually blocks the entrance after closing time. By wrecking the shutter, the robber gives him- or herself access to the shop and is able to collect the goods that he or she wants to take.
The robber is usually not aware of the beautiful curves that he or she leaves behind in the rolling shutter.
De Camping
GRADUATION SHOW GERRIT RIETVELD ACADEMY, AMSTERDAM (NL)
De Camping, 2005, Graduation Show Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam (NL). Photo: Marloes Klein Velderman
De Camping 2005, installation based on an actual typical Dutch campsite, 2000 x 3000 cm
In mijn afstudeerwerk "De camping" wilde ik een bestaande publieke situatie omzetten in een andere realiteit. Op De camping kwamen twee groepen mensen bij elkaar. Twee sociale structuren, met ieder hun eigen realiteit. De eerste is die van de kampeerders. Zij functioneren volgens de normen zoals die op een camping gelden. De tweede realiteit is die van het kunstpubliek. Zij functioneert zoals dat haar betaamt bij het beschouwen van kunst. De visuele en fysieke authenticiteit van de camping enerzijds en anderzijds de kunstcontext en de hierbij behorende activiteiten van zowel de kampeerders als het kunstpubliek, zorgen voor een derde realiteit, namelijk die van het kunstwerk.
De camping had een afmeting van ongeveer 20 bij 30 meter. De voormalige parkeerplaats was bedekt met een grasmat. Het geheel was omsloten door schuttingdelen. De camping telde 9 standplaatsen, 2 toiletgebouwen, een receptiegebouw, een informatiebord en was voorzien van een rijke begroeiing. Het project is gedocumenteerd door Carline Huge en Frank Bloem. De documentaire die tot stand is gekomen met dit videomateriaal ging op 1 november 2005 in de Maryland Institute College of art in Baltimore, Maryland in première op uitnodiging van de Association of Independent Art and Design Schools (AIAS).
Above left and right: Documentary about De Camping, Editing: Frank Bloem, Wouter Klein Velderman Camera: Frank Bloem, Carline Huge Translation: Michael Beijer Camping guests: Henk Loeffen, Jascha Cavia, Rachel en Vincent de Jongste, Martha en Wim Uuldriks, Wytske en Jan Bruin, Heleen Bendien, Sylvia Broers, Inge Nijhof Many thanks to:Carline Huge, Gijs Müller, Nischa Moor, David Buzzi, Ido Shalmon, Lam de Wolf, Harry Heyink, Rob Slooten, Hans Muller, Margriet Kruyver, Yariv Alter Fin, Albert Wulffers, Yvonne de Haan, Hedwig Fyen, Krijn de Koning, Maarten de Reus, Pavel van Houten, Aukje Dekker, Avantia Damberg, Harm van den Dorpel, Jeroen Timmer, Steven de Jong, Manna en Mischa van Assem, Maurice Hennekens, Cyrina Christina, Peter Molenaar, Femke Roem De Camping was made possible with the help of: ANWB, Bouwinvest, Hendriks Graszoden, Icova Afvalbeheer, Intratuin, Klein Units, Loyens en Loeff, Prins tuinhuisjes, 't Twiske recreatiegebied
Candycar
Galerie Halte Kropswolde, Foxhol (NL) / Garagebedrijf Bakkenes, Apeldoorn (NL)
Candycar 2003, wood, candy (Haribo Schuimblok), 175 x 360 x 155 cm
Above left, above right and below: Candycar at Garagebedrijf Bakkenes, Apeldoorn (NL)
Above left and right: Short documantary about the making of Candycar